بیانیه رسالت و اهداف دانشکده پزشکی شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (بازنگری سال 1406 - 1404)

 

 

شعار دانشگاه

متعهد به کیفیت آکادمیک (دانشگاهی)                                         پاسخگو به سلامت جامعه

Committed to Academic Quality                                 Accountable for Community Health

 

mission_1.png

چشم‌انداز (Vision)

تا سال ۱۴۰۶، دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، آموزش مهارت‌محور، پژوهش‌های کاربردی و بین‌رشته‌ای و تعهد به پایداری زیست‌محیطی و ارزش‌های اسلامی به‌عنوان یکی از مراکز برتر آموزش، پژوهش و نوآوری در علوم پزشکی ایران و منطقه شناخته خواهد شد.
شعار چشم‌انداز: دانشگاهی دانش‌محور، خلاق، پیشرو در فناوری سلامت و متعهد به عدالت و پایداری.

اهداف کلان (Strategic Goals)

  1. ارتقاء کیفیت آموزش و پژوهش با تأکید بر روش‌های نوین، فناوری‌محور و استانداردهای بین‌المللی.
  2. توسعه رشته‌ها و ظرفیت‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های علوم پایه و بالینی.
  3. پاسخگویی مؤثر به نیازهای سلامت جامعه، به‌ویژه در مناطق محروم.
  4. گسترش همکاری‌های بین‌المللی در آموزش، پژوهش و تبادل دانشجو.
  5. توسعه زیرساخت‌های فناورانه و حمایت از پروژه‌های دانش‌بنیان.
  6. توانمندسازی اعضای هیئت علمی در آموزش، پژوهش و مدیریت علمی.
  7. افزایش پژوهش‌های بین‌رشته‌ای و مبتنی بر داده‌های بالینی (PACS).
  8. ترویج آموزش بین‌حرفه‌ای (IPE) و تقویت آموزش مهارت‌های بالینی.
  9. ارتقاء سلامت روان دانشجویان، اساتید و کارکنان.
  10. توسعه خدمات پزشکی از راه دور برای بهبود عدالت در دسترسی به خدمات سلامت.
  11. تقویت پایداری زیست‌محیطی در زیرساخت‌ها، آموزش و پژوهش.
  12. نهادینه‌سازی ارزش‌های اسلامی در آموزش و خدمات سلامت.

اهداف عملیاتی (Objectives)

  1. افزایش تعداد مقالات علمی از 24 به 36 مورد تا پایان سال 1406.
  2. ارتقاء تعداد رشته‌های تحصیلات تکمیلی از 5 به 8 و تخصصی از 9 به 11 تا سال 1406.
  3. جذب 51 دانشجوی بین‌المللی تا پایان سال 1406.
  4. راه‌اندازی 10 پروژه تحقیقاتی محصول‌محور تا سال 1406.
  5. افتتاح 2 مرکز جامع سلامت در مناطق محروم تا پایان سال 1406.
  6. راه‌اندازی 2 کلینیک تخصصی سلامت روان و برگزاری 10 کارگاه تاب‌آوری تا پایان سال 1406.
  7. راه‌اندازی سامانه پزشکی از راه دور در 10 منطقه روستایی تا پایان سال 1406.
  8. راه‌اندازی مجله علمی با نمایه ISI تا سال 1406.
  9. ایجاد مرکز شبیه‌سازی آموزشی با فناوری VR/AR تا سال 1406.
  10. استقرار واحد نوآوری در آموزش و پژوهش تا سال 1405.
  11. طراحی و اجرای برنامه آموزش بین‌حرفه‌ای (IPE) تا سال 1405.
  12. تعیین شاخص «رضایت از آموزش بالینی» و پایش سالانه آن.
  13. کاهش 20 درصدی اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی تا سال 1406.
  14. برگزاری 5 کارگاه آموزشی سالانه در زمینه اخلاق پزشکی و ارزش‌های اسلامی تا سال 1406.

استراتژی‌ها (Strategies)

  1. اجرای روش‌های نوین آموزشی (PBL، CBL، TBL، Gamification) برای ارتقاء کیفیت آموزش.
  2. برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی اساتید و دوره‌های فلوشیپ بین‌المللی.
  3. توسعه زیرساخت‌های فناورانه از جمله LMS و سیستم‌های پزشکی از راه دور.
  4. تقویت ارتباط بین رشته‌های پزشکی، فنی و مهندسی برای پژوهش‌های بین‌رشته‌ای.
  5. برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های ایده‌پردازی و پژوهش‌های کاربردی.
  6. استفاده از داده‌های بالینی (سامانه بایگانی و ارتباطات تصویر[1](PACS))) برای تولید پایان‌نامه‌ها و تحقیقات کم‌هزینه.
  7. تعریف ساختار رسمی برای حمایت از ایده‌های نوآورانه دانشجویان و اساتید (واحد نوآوری).
  8. پیاده‌سازی آموزش بین‌حرفه‌ای[2] (IPE) در برنامه درسی دانشجویان پزشکی، پرستاری و داروسازی.
  9. طراحی مکانیسم ارزیابی مستمر رضایت دانشجویان از کیفیت آموزش بالینی.
  10. استفاده از فناوری‌های سبز و پایدار در زیرساخت‌های آموزشی و پژوهشی.
  11. گنجاندن آموزش ارزش‌های اسلامی و اخلاق پزشکی در برنامه‌های درسی و کارگاه‌ها.
 

[1] Picture Archiving and Communication System (IPE)

[2] Interprofessional Education (IPE)

 

برنامه اقدام (Action Plan 14041406)

ردیف

استراتژی

برنامه

شاخص ارزیابی

معاونت مرتبط

زمان‌بندی

بودجه (ریال)

استراتژی مرتبط

1

طراحی نوآورانه و بازبینی برنامه‌های آموزشی

بازنگری برنامه‌های آموزشی با روش‌های نوین (CBL، TBL، PBL، Gamification)

درصد دروس ارائه‌شده بر اساس روش‌های نوین (حداقل 60%)

معاونت آموزشی

تا پایان سال اول

300 میلیون

بازنگری در برنامه‌های آموزشی

2

افزایش تعداد رشته‌های تحصیلات تکمیلی

افزایش دانشجویان ارشد، دکتری تخصصی و دستیاری

تعداد دانشجویان پذیرفته‌شده (8 رشته تکمیلی، 11 رشته تخصصی)

معاونت آموزشی

طی 3 سال

500 میلیون

افزایش رشته‌ها

3

حضور مؤثر در رویدادهای صنعتی

همکاری با اساتید فنی و مهندسی برای تولید محصولات دانش‌بنیان

تعداد محصولات عرضه‌شده در مراکز رشد (حداقل 5 محصول)

معاونت پژوهشی

سالانه

700 میلیون

ترویج پژوهش‌های بین‌رشته‌ای

4

راه‌اندازی فصلنامه علمی

همکاری با محققین بین‌المللی و نمایه‌سازی ISI

راه‌اندازی 1 مجله با نمایه ISI

معاونت پژوهشی

تا پایان سال دوم

200 میلیون

تعاملات بین‌المللی

5

توانمندسازی هیئت علمی

فرصت مطالعاتی، دوره‌های تخصصی و مهارت‌های تدریس

تعداد اعضای شرکت‌کننده (حداقل 50 نفر)

معاونت آموزشی

طی 3 سال

1 میلیارد

زیرساخت پژوهشی

6

آموزش تئوریک در محیط بالینی

حضور اساتید علوم پایه در بیمارستان‌ها

تعداد دوره‌های عملی برگزارشده (حداقل 10 دوره)

معاونت آموزشی

از سال دوم

400 میلیون

آموزش عملی

7

تدوین پایان‌نامه‌های محصول‌محور

برگزاری جشنواره و حمایت از پایان‌نامه‌های فناورانه

تعداد پایان‌نامه‌های منجر به محصول (10 مورد)

معاونت پژوهشی

طی 2 سال

600 میلیون

پژوهش بین‌رشته‌ای

8

شناسایی هنرمند پزشکی

تولید محتوای تصویری و فیلم‌های آموزشی

تعداد فیلم‌ها و کتاب‌های تصویری (حداقل 5 اثر)

معاونت فرهنگی

طی 2 سال

300 میلیون

تربیت نیروی انسانی

9

رفع نیازهای اجتماعی و رفاهی دانشجویان

مشاوره علمی، فرهنگی و اردوهای آموزشی

تعداد مشاوره‌ها و اردوها (حداقل 20 مورد)

معاونت فرهنگی

سالانه

250 میلیون

پاسخگویی به جامعه

10

افزایش خدمات به مناطق محروم

اجرای اردوهای جهادی پزشکی و سلامت

تعداد اردوها (10 مورد) و مخاطبان (500 نفر)

معاونت فرهنگی

سالانه

200 میلیون

مسئولیت اجتماعی

11

ایجاد ساختار پژوهشی یکپارچه

جذب هیئت علمی و حمایت از طرح‌های نوآورانه

تعداد اعضای جذب‌شده (10 نفر) و طرح‌های مصوب (15 طرح)

معاونت پژوهشی

طی 3 سال

2 میلیارد

زیرساخت پژوهشی

12

برگزاری کارگاه‌های آموزشی نوین

کارگاه‌های آموزشی با تأکید بر یادگیری فعال

درصد شرکت‌کنندگان (80%) و رضایت (85%)

معاونت آموزشی

سالانه

150 میلیون

بهبود آموزش

13

راه‌اندازی سامانه LMS

راه‌اندازی و آموزش استفاده از LMS

تعداد دوره‌های LMS (20 دوره) و کاربران فعال (500 نفر)

معاونت فناوری

تا پایان سال اول

800 میلیون

زیرساخت فناورانه

14

تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی

امضای تفاهم‌نامه برای جذب دانشجوی خارجی

تعداد تفاهم‌نامه‌ها (5 مورد) و دانشجویان (51 نفر)

معاونت آموزشی

تا پایان سال دوم

400 میلیون

تعاملات بین‌المللی

15

حمایت از پروژه‌های پژوهشی

افزایش 30 درصدی پروژه‌های نوآورانه

تعداد پروژه‌ها (15 مورد) و محصولات (5 محصول)

معاونت پژوهشی

طی 5 سال

1 میلیارد

پژوهش و فناوری

16

تسهیل جذب دانشجویان خارجی

ایجاد تسهیلات رفاهی و پذیرش آسان

تعداد دانشجویان بین‌المللی (51 نفر)

معاونت دانشجویی

طی 2 سال

1 میلیارد

تعاملات بین‌المللی

17

ارتقاء سلامت روان

راه‌اندازی کلینیک سلامت روان و کارگاه‌های تاب‌آوری

تعداد کلینیک (2) و کارگاه‌ها (10)

معاونت بهداشتی

تا پایان 1406

500 میلیون

سلامت روان

18

توسعه پزشکی از راه دور

راه‌اندازی سامانه در مناطق محروم

تعداد مناطق تحت پوشش (10) و بیماران (1000 نفر)

معاونت فناوری

تا پایان 1406

1 میلیارد

زیرساخت فناورانه

19

آموزش بین‌حرفه‌ای (IPE)

اجرای برنامه آموزشی مشترک بین پزشکی، پرستاری و داروسازی

تعداد دوره‌های IPE (5 دوره) و مشارکت (200 نفر)

معاونت آموزشی

از سال دوم

300 میلیون

آموزش مهارت‌محور

20

مرکز شبیه‌سازی آموزشی VR/AR

راه‌اندازی مرکز شبیه‌سازی برای آموزش بالینی

تعداد کاربران (300 نفر) و رضایت (85%)

معاونت پژوهشی و فناوری

تا پایان 1406

2 میلیارد

فناوری آموزشی

21

واحد نوآوری در آموزش و پژوهش

ایجاد ساختار رسمی برای حمایت از نوآوری‌ها

تعداد ایده‌های اجرایی (10 ایده)

معاونت پژوهشی

تا پایان 1405

500 میلیون

نوآوری سازمانی

22

پایش کیفیت آموزش بالینی

طراحی نظرسنجی و تعریف شاخص رضایت

میانگین رضایت دانشجویان (85%)

معاونت آموزشی

سالانه از 1404

150 میلیون

کنترل کیفیت آموزش

 

 

 

ب

 

بیانیه رسالت و اهداف دانشکده پزشکی شهید بابایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین (بازنگری سال 1404)

 


6.1.10.0
گروه دورانV6.1.10.0